Adéla Víchová z Hadce Králové, Dominik Roneš z Karlových Varů – propojeni v Praze díky divadlu a lásce k němu. V rozhovoru, který vedl Josef Jan Kopecký, se například dozvíme, jakému repertoáru se divadelní spolek Posun věnuje a kde na svou tvorbu bere peníze. Jak se k divadlu dostali Adéla a Dominik a jak Dominik pracuje při tvorbě hudby do inscenací. Zároveň naši hosté prozradí, koho si k sobě do souboru přitáhli od nás z Hradce Králové.
(DR): Já za sebe musím říct, že to funguje jako perpetuum mobile, hudba mě inspiruje k hraní a hraní mě zase inspiruje k hudbě. Vzájemně mě to inspiruje.
(DR): Vůbec, já jsem k tomu přišel jako slepý k houslím. V začátcích jsem měl skládat pouze hudbu, poté mi bylo nabídnuto, ať zkusím jednu roli a od té doby mi to zůstalo (smích).
(AV): Ano, jednou jsme dostali pozvání na festival The Zdiby fest, jestli bychom tam mohli zahrát nějakou pohádku pro děti. Já jsem zvolila titul Krkonošských pohádek, protože si myslím, že to je něco, co se bude dětem určitě líbit a rodiče na to mohou koukat s nostalgií. Překvapivě to byla dobrá zkušenost, ačkoliv se děti dost zapojovaly, což bývá pro herce dost těžká zkušenost. Byla to výzva, aby to nebyla kopie, protože kopie nikdy nebude dobrá, ale zároveň aby tam zůstala i ta nostalgie. Naším cílovým divákem není dětský divák, toto byla vyloženě objednávka, ale jak pro mě, tak pro herce, to byla zajímavá zkušenost.
(AV): My jsme soubor z Prahy, který se zaměřuje primárně na povinnou četbu, maturitní témata. To byl můj záměr, aby se divák seznámil s těmito povinnými tituly a často je třeba ani nemusel číst a získal jak vizuální, tak sluchový vjem. I pro studenty, kteří s námi hrají je to určitý typ studia. Takže našimi diváky jsou především studenti.
(AV): To je dobrá otázka, my když jsme soubor zakládali, neměli jsme samozřejmě finance a nikdo nás vlastně neznal. První sezónu jsem to dotovala především já z vlastní kapsy. Nyní už nám chodí tolik diváků a děláme i další aktivity, jako kurzy, máme vlastní merch, takže se nám činnost platí sama. Trvalo to asi dvě a půl sezóny, než se to takto rozjelo. Nyní fungujeme čtvrtou sezónu, nemáme nic z dotací. Vše je ze vstupného, z kurzů, co děláme pro diváky a nyní nově z merche.
(AV): Nyní máme záložky, tím, že děláme povinnou četbu, zdálo se to jako vhodné. Každá inscenace má svou záložku. Dále máme tašky a placky. Zvažujeme ještě další věci. Ale třeba o ty záložky je zájem. Stálo to ze začátku hodně našeho workoholismu, ale zadařilo se (smích).
(DR): No, rozhodně musíme přístup vždy radikálně změnit, například Kuřačky a spasitelky jsou zvukem komorním a je tam využita ruská písnička Kalinka, což je hlavní téma té celé inscenace a jsou tam ještě nějaké další remixy. Trošku jsem tam znásilnil klasickou hudbu. Chtěli to po mě (smích).
(AV): Za sebe musím říct, že co inscenace, to jednodušší hudba. Zkusila jsem si zvučit některé inscenace a není to vůbec legrace. Já se snažím si jako režisér zkusit vše co chci po svých hercích. Není to legrace, takže zjednodušujeme a děláme to funkčnější.
(DR): O to je ale komplexnější herectví.
(AV): Máme v repertoáru inscenaci Matka. S Matkou mě oslovil můj kamarád Karel Pešek, kolega z Jesliček, že měl vždy touhu tento text udělat. Vzala jsem to tedy jako velkou příležitost i pro moje herce. Opět je to maturitní téma, zase skvěle sedne do dnešní doby. Inscenace se nám umístila v anketě a já tam hraji hlavní roli Dolores. Byla to hezká práce, ale dost náročná role, hlavně pro herečku, která ještě není matka. Nacítit si, že máte pět synů, o které postupně přicházíte, nebylo jednoduché. Ale musím říct, že čím častěji to hrajeme, tím kratší je můj nástup do té role a je to čím dál příjemnější.
(AV): Máme tam třeba kolegu Štěpána Zahálku, ten nám tam typově zapadl do role Kornela, jeho jsme si hned vybavili a shodou okolností, jsme si s ním psali, že je v Praze a že by se chtěl opět věnovat divadlu, takže se to krásně potkalo. Je s námi Anetka Růžičková, tu jsem oslovila do Pavilonu 13, což je Přelet nad kukaččím hnízdem, hned se mi vybavila, že by měla být sestra Ratchedová. Líbila se mi představa ženy, která má v sobě tu krásu a díky tomu je vnitřně bestie. Anetka samozřejmě není bestie (smích), ale umí ji přesvědčivě zahrát. Martina Broma oslovil přímo Karel Pešek, zase jsme věděli, že má touhu hrát divadlo a opět nám perfektně zapadl typově.
(DR): Tito herci se stali součástí Posunu, nevznikla zde žádná rivalita, naopak, například od Karla jsem se toho strašně moc naučil. Člověk se naučil hrozně moc s prací s mluvou, nacítění si postavy. V době, kdy k nám přišel, byla mezi námi neskutečně velká herecká propast. Karel byl neskutečně inspirativní a dal mi toho hrozně moc jako kolega. To byl člověk, který v té době v Posunu neskutečně chyběl.
(DR): To jsem byl opravdu jen párkrát. I pubertu jsem neměl nijak moc tvůrčí. Párkrát jsme jezdili se školou, chodili jsme do městského divadla a občas přijely zájezdy do školy, ale jsou to matné vzpomínky.
(DR): Já si k tomu říkám, že to přišlo přesně tehdy, kdy to mělo přijít. Rozhodně nelituji, že jsem k tomu nepřičichl dřív, to by se mě mohl ujmout někdo, kdo by mi toho nedal tolik jako tady v ten pravý čas Adélka.
(AV): Ty jsi ke mně přišel v osmnácti, což je potřeba říct, ve tvém raném mládí, tak to asi bylo tak dobře načasováno.
(AV): Mě se dostal do ruky divadelní text. Hodně jsem ho předělala, se přiznám, když jsem to pak přečetla, tak jsem přemýšlela, jestli to opravdu nenazvat jiným názvem s podtitulem Přelet nad kukaččím hnízdem. Shodou okolností jsme v té době navštívili únikovou hru s názvem Pavilon 13 z psychiatrické kliniky, tak se nám to do toho hodilo.
(AV): Pro mě je to trochu kritika ruského venkova a přesně o tom, že někdo někoho miluje, ale on na něho kašle a miluje někoho jiného. Milujeme někoho, kdo nás prostě odmítá. Každý tvůrce má podle mě nějakého oblíbence, přes kterého Racka čte. Myslím, že ten náš je především o vztazích. A komplikovanost vztahů je aktuální téma v jakékoliv době.
(DR): Muzika pro Racka je ruská jako pirožky, jak řekla Adélka (smích). Tam jsem si vzal extrémně inspiraci z Čajkovského. Hlavně v té první skladbě. Máme tam i živý akordeon. Václav Bastl, můj kolega, z Ježkovy konzervatoře mi jednou v hospodě kývl na to, že jsme ho zapojili a neskutečně to tu inscenaci zvedlo.
(AV): Já jsem do Jesliček nastoupila někdy jako desetiletá, poté jsem z nich vystoupila a věnovala jsem se soutěžím krásy a fotomodelingu. Na malou chvíli jsem se odklonila od divadla, ale vždy mě to k divadlu táhlo zpět, takže jsem se do Jesliček vrátila. Podstatná část mého života je s Jesličkami spojena. Bylo to krásný, hrozně ráda na to vzpomínám. Určitě to ve mně zažehlo lásku k divadlu a měla jsem neuvěřitelné štěstí na pedagogy. Hodně dodnes čerpám jak v herectví, tak v hlasové průpravě.
(AV): Potřebuji, abychom s autorem hudby souzněli a aby hudba pomáhala. Aby na sebe nestrhávala pozornost, jak by někteří autoři hudby třeba chtěli. Aby hudba sloužila divadlu. A mám vždy nějakou představu a mluvím v přirovnáních, co chci, abych slyšela v té hudbě. Autor si to musí přebrat, ukázat mi to, musí na mne slyšet.
(AV): Já oba ty pojmy vnímám jinak. Amatérský soubor vnímám tak, že je to soubor, který má strukturovanější vedení. Ochotnický vnímám jako skupinu nadšených lidí, kteří něco společně nastudují. Amatérský soubor už vnímám prostě tak, že má nějakou strukturu.
(DR): No, prakticky to vidím stejně a přiznám se, že jsem nad tímto nepřemýšlel. V tom ochotnický se mi libí slovíčko ochota, pojmenování ochotnický soubor se mi asi líbí víc.
Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centrum uměleckých aktivit.
Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.
foto: Tomáš Zeman
autor: Lucie Hotařová
Souhlasím Tyto stránky používají cookies za účelem lepšího komfortu jejich prohlížení. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním.