„Můj vstup do Exilu byl přes roli feťáka,“ vzpomíná Tomáš Klement

První únorový čtvrtek 4. 2. nabídnul stream Antré herci, režisérovi a principálovi pardubického Divadla Exil Tomášovi Klementovi. Mimo divadlo se Tomáš věnuje produkci a moderování festivalů. Je také editorem Českého rozhlasu Vltava a jeho pořadu Mozaika.

Moderátorka Antré Kateřina Fikejzová Prouzová je Tomášovou dlouholetou kolegyní. Potkali se pracovně v Českém rozhlase Pardubice, oba jsou členy Divadla Exil a podílí se na divadelním open air festivalu Pernštejnlove. V čem je Divadlo Exil výjimečné? Jaké role má Tomáš za sebou? Jak se dostal k textu, který nastudoval v České premiéře? Proč pět let kočoval s divadlem pro školy?

Záznam streamu: ZDE

Divadlo Exil – jiné divadlo

Pardubické Divadlo Exil letos slaví 20 let od svého vzniku. Konstantně má 40–50 členů. Malá studiová scéna má průměrně na repertoáru okolo deseti inscenací a za běžného provozu hraje 2x týdně. Za sezonu Exil nazkouší tři nové tituly. Sál ve sklepě má kapacitu maximálně 80 diváků. Proto soubor sází především na civilní herectví a kontakt s publikem. „Za těch dvacet let jsme nazkoušeli stovku inscenací. Souborem za ty roky prošly zajímavé osobnosti,“ doplňuje Tomáš Klement. Poetika divadla zůstává víceméně stejná. Exil se věnuje hlavně současné dramatice. Na jednu stranu se Divadlo Exil může pochlubit vysokou reprízovostí. Na druhou stranu sídlí v soukromém prostoru, potřebuje si vydělat na svůj provoz. Některé texty s lítostí režiséři souboru musí odložit, protože soubor není schopný finančně dosáhnout na autorská práva. „Na to, že jsme amatéři, máme docela blízko k profesionálnímu divadlu. Spolupracujeme s režiséry, scénografy, hudebníky a fotografy z profesionálního prostředí,“ vysvětluje principál souboru Tomáš Klement. Dramaturgicky je soubor rozkročený do široka. Hraje od komedií přes muzikály po dramaturgicky náročné kousky. „Jediné, co moc neděláme, je autorské divadlo,“ konstatuje Tomáš Klement. Divadlo Exil se nikdy netajilo s tím, že má ambice.

Divadlo Exil mění adresu

Sklepní prostory v Havlíčkově ulici měly vždycky trochu punkový charakter. Na jednu stranu tam odjakživa příjemná atmosféra. Na druhou stranu se herci i diváci museli popasovat s mnoha omezeními. Nízké stropy, vchod na jeviště pouze z jedné strany, sedačky těsně u sebe, špatná viditelnost ze zadních řad. „Část publika vidí herce jenom od pasu dolů. Je na to potřeba myslet už při zkoušení,“ směje se Tomáš Klement. Po dvaceti letech se naskytla možnost přestěhovat se více do centra města. Konkrétně do sklepních prostor pod Machoňovou pasáží, která je v majetku společnosti patřící městu. Město Pardubice a Pardubický kraj tuto akci podpořili dotacemi. Na přestavbu bývalé restaurace na divadlo přispěli i soukromí donátoři a sami fanoušci Exilu. V kampani na Donio.cz se podařilo vybrat více než 200 tisíc korun. Teď se čeká na stavební povolení a přestavba může začít.

Od amatérů k profíkům

Kudy vedla cesta Tomáše Klementa do amatérského divadla? Kolegyně z Českého rozhlasu Pardubice (Kateřina Fikejzová Prouzová) mu nabídla roli ve hře Noci letmé lásky španělské dramatičky Palomy Pedrero. „Poslala scénář s tím, že roli si mám vybrat. Já jsem automaticky sáhnul po té nejmenší, kde bylo sedm replik. Byla to role feťáka. To byl můj vstup do Divadla Exil,“ vzpomíná Tomáš Klement. Další role malá role zhuleného hipíka ho čekala v komedii Putování s urnou. Velká příležitost pak přišla v černém komediálním thrilleru Jako naprostý šílenci. „Chtěl jsem nejdřív získat nějaké zkušenosti, než jsem vzal hlavní roli,“ upřesňuje Tomáš Klement. Vyzkoušel si také, jaké je to být režisérem, když v české premiéře nastudoval francouzskou hru Nicolase Bedose Zdravotní vycházka. Inscenace objela desítky štací po celé České republice a posbírala řadu cen.

Bez šťávy

Tomáš také do Divadla Exil přinesl ojedinělý hudební projekt nazvaný Bez šťávy. Využil komorního prostředí a výborné akustiky sálu a pozval zajímavé osobnosti hudebního světa, aby zahráli akusticky bez jakéhokoliv ozvučení. „Spousta z muzikantů se divila. Opakovaně se ptali, jestli se to dá opravdu v tom prostoru zvládnout. Za tři sezony se tam podařilo pozvat opravdu zajímavá jména české hudební scény,“ říká Klement. V Exilu vystoupili například Bratři Orffové, Monika Načeva, Justin Lavash nebo pardubičtí Marien. „V propagačním klipu vystoupila moderátorka Jolana Voldánová jako uklízečka. Díky tomu se Exil dostal dokonce až do Blesku.“

Kočovné Divadýlko pro školy

Tomáš je jeden z mála amatérských herců. Kterému se na pět let podařilo živit se profesionálním divadlem. Když Tomáš skončil v Českém rozhlase Pardubice, rozhlížel se, co bude dělat dál. Potkal se s muzikantem Víťou Troníčkem, který mimo jiné také provozuje kočovné Divadélko pro školy. „Říkal jsem mu, až budete někoho hledat, dejte mi vědět. A on mi odpověděl, že jsem na to moc starý Když se ale rozhodli, že by soubor rozšířili o další hereckou dvojici, vypsali konkurz. Nakonec jsem konkurz vyhrál,“ uvádí Tomáš Klement. Parťáka mu pět let dělal další člen Divadla Exil Saša Andrejs. „Za tu dobu jsme hráli od Aše až po Ostravu. V malých mateřských v obrovských základkách, středních školách. Pro dvacet až 200 dětí,“ říká Tomáš Klement. Podle něj má tohle divadlo skvělou poetiku a vybroušené způsoby, jak se k těm dětem dostat, že to fungovalo. Byla to jízda, někdy se hrálo i 3x denně. Za měsíc to bylo třeba 50-60 představení.

Festival uprostřed Čech – Pernštejnlove

V roce 2021 se bude konat už po 6. na pardubickém zámku divadelní open air Pernštejnlove. Pořádá ho sdružení NaEx a Východočeské muzeum Pardubice. U zrodu stála Kateřina Fikejzová Prouzová, ředitel muzea Tomáš Libánek a dále právě Tomáš Klement a Kateřina Procházková Skůpová. Že by to mohl být festival o lásce a o vztazích, bylo jasné brzy. Nad názvem pořadatelé ale chvíli dumali. „Šel na jednu z prvních schůzek a opakoval si v hlavě, zámek, Pernštejnové, láska, Pardubice… a vyšlo mi z toho Pernštejnlove,“ popisuje Tomáš, jak vznikla značka Pernštejnlove. Festival se koná vždy od úterý do neděle na přelomu července a srpna. V programu jsou amatérské i profesionální soubory. Každý rok se snaží Pernštejnlove nabídnout produkce, které mají kvalitu a zároveň se v Pardubicích ještě neobjevily. „Vyžíváme všechno, co nám zámek nabízí. Hlavní nádvoří, vnitřní nádvoří, Rytířská sály, parkán, rondel. Já mám sen, aby se ten festival dostal i přímo do města jako takového,“ dodává Tomáš Klement.

Proč je Tomáš Klement pověrčivý? Jak vypadá distanční výuka jeho dětí a dětí jeho kamarádů pod Tomášovým vedením? Podívejte se na záznam pořadu.

Záznam streamu: ZDE

Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centru podpory uměleckých aktivit - Impulsu, Hradec Králové.

foto: Jan Slavíček

autor: Kateřina Fikejzová Prouzová