Radim Flender: Od hospodské kytary až na muzikálová jeviště

Radim Flender, muzikant s duší bohéma a tělem hromotluka, prošel cestu od improvizovaných vystoupení s kytarou na vojně až na velká jeviště, kde dnes září v muzikálech. V otevřeném rozhovoru přibližuje, jaké je objevovat se na scéně jako samouk, co ho přitahuje na muzice a proč je klíčem k úspěchu brát život s nadhledem a poctivě každou šanci využít.

záznam streamu: ZDE

Za kytaru může vojna

S kytarou se Radim Flender poprvé více seznámil na vojně, kde každý večer přehrával mazákům, Když mě brali za vojáka. Poté začalo účinkování po hospodách, kde se Radim teprve začínal rozehrávat a rozezpívávat, aby uměl víc než tři akordy. „Po vojně jsem se dostal do Střešovické nemocnice. V té nemocnici dělal kluk, který hrál na kytaru a hrál sóla. A potřeboval nějakýho blbečka, který mu tam prostě bude držet ty kila a ten baglight, díky tomu mě naučil hrát na kytaru. Takže mu za to vděčím. A zpívání, to už vlastně nějak přišlo samo,“ vypráví Radim Flender.

Eskalátory a folkové festivaly

Jak Radim Flender říká, k muzikálu se dostal až ve svých dvaačtyřiceti letech. Do té doby se zdokonaloval ve hře na kytaru mimo hospody také tím, že objížděl folkové festivaly. Také už začínal psát své vlastní písničky. Jeho civilní zaměstnání bylo ve firmě na výrobu eskalátorů. Radim si spokojeně dělal to své. Ale každou příležitost dokáže chytit poctivě za pačesy a už ji nepustit.

Díky své postavě jsem se dostal do prvního muzikálu

Radim Flender je na pohled velký a silný muž. Takový prototyp ranaře. Jeho úsměv a rozvážná mluva však svědčí o tom, že jeho tělo klame. Nicméně jeho fýzis mu pomohlo k první roli v muzikálu. A tím byl Rocky. Muzikál podle stejnojmenného filmu. „To byl právě ten okamžik, kdy se mi hodila moje postava,“ říká Radim Flender. „Pět let předtím, než jsem začal, mě stále bombardovala moje spolužačka, která dělala v jedné produkční firmě, ať jdu zkusit muzikál. Říkal jsem: hele promiň – možná umím zpívat, ale jestli umím hrát, to vůbec nevím. Ale vím určitě, že neumím tančit. Takže co bych dělal v muzikálu? Po čase mi zavolala s tím, že se bude dělat muzikál Rocky, pro který hledají boxery a jestli nechci přijít na konkurz. Prý tam nemusím zpívat, tančit – jen boxovat. Přestože jsem nebyl nikdy boxer, řekl jsem si, že jsem postavou velký a můžu to zkusit,“ vypráví Martin s tím, že se na konkurz přece jenom musel naučit jednu písničku a monolog. Díky své postavě na konkurzu uspěl a během zkoušení si režisér všimnul, že umí i zpívat. Takže nakonec dostal zpívanou roli. „Pochopil jsem, jak moc mě baví hrát. A dokonce mám neskutečné štěstí, že netrpím na trému. Snadno se do postavy vžiju a režisérům se mé hraní líbí.“

Stát před hledištěm byl zlom

Protože se Radim Flender vždycky věnoval spíš muzice, do divadla ani nechodil. Najednou měl stát na jevišti a účinkovat. Vzpomíná na svůj první vstup na jeviště. Rocky hrál v Kongresovém centru v jednom z největších sálů a tak měl hned obrovský zážitek. „Je to divadlo pro dva a půl tisíce lidí… tak jsem tam stál na tom obrovském jevišti před obrovským hledištěm a říkal jsem si: no, tak to jo, to je zlom.“

Během zkoušení 20 kg dole

Režisér muzikálu Rocky, Christoph Drewitz, byl dle slov Radima Flendera pedantský, ale velmi klidný. Pozitivně tak motivoval k práci. Proto nebyl problém zkoušet na 100 % a chodit pravidelně na boxerské tréninky. „V té době jsem měl sto třicet pět kilo,“ vzpomíná Radim Flender. „Když jsme dvakrát týdně začali chodit na box, náš trenér nám řekl, že půlku celého představení budeme před publikem do půl těla a měli bychom podle toho vypadat. Proto jsem zhubnul dvacet kilo. Nakonec to nebyl zas takový problém, stačilo si lehce upravit jídelníček. Ovšem ty tréninky, to byl masakr.“

Při Shrekovi mohl konečně na jevišti povolit břicho

Dalším muzikálem, kde Radim Flender účinkoval, byl Shrek. Velkolepý muzikál opět podle filmové předlohy. „Na začátku jsem hrál tátu Shreka. Mojí manželkou byla Hanka Křížková, kterou mám moc rád jako zpěvačku a herečku. Byl jsem velmi poctěn, že mi dělá partnerku. Potom jsem ještě hrál roli Prasátka. Vycpali mi břicho, bylo to fajn, že jsem se najednou v tom kostýmu mohl uvolnit. Konečně jsem mohl na jevišti povolit břicho,“ směje se Radim Flender.

Muzikál vytvořený z hitů je trochu československé specifikum

V muzikálu Voda (a krev) nad vodou hraje Radim Flender jednoho z vězňů, kterým se proplétají osudy. Jedná se o muzikál, vytvořený z písní hudební skupiny Elán. „Mně přijde, že písničky Elánů jsou vždycky o něčem, mají své příběhy. Navíc jich mají na repertoáru hodně a je tedy z čeho vybírat. Vytvořit z nich spojovací dějovou linku nebyl takový problém. (…) Nejsem znalec, ale jenom co se tak bavíme o muzikálech s kolegy, tak tyto hit muzikály, co jsou poskládané z písniček, které lidi už znají, tak to je specifikum České republiky, nebo Slovenska. Ve světě se to tolik nedělá.“

Na muzikálu i v muzikálové Plzni

V Plzni, v Divadle Josefa Kajetána Tyla, se Radim Flender poprvé ukázal v muzikálu Billy Elliot. Tím druhým je Jesus Christ Superstar. „Měl jsem k tomu velký respekt. Byl to titul, díky kterému jsem kdysi zaznamenal, že existuje něco, čemu se říká muzikál. Písničky z něj mi pouštěl můj bratranec a mně se zdály neskutečně krásné. Mluvené slovo se tam příliš nevyskytuje, svým způsobem je to opera. Najednou jsem po letech mohl zpívat právě v JCHS a ještě ke všemu nádhernou roli,“ říká vděčně Radim Flender. Josef Jan Kopecký se ještě doptává na rozdíl inscenování muzikálů v pražských scénách a právě v Plzni. Radim Flender vnímá jeden zásadní rozdíl –Plzeň má stálý ansámbl v rámci Divadla J. K. Tyla, kdežto pražský Kalich většinou na každý kus pořádá konkurz a vždy se sejde jiná parta lidí. Oboje má však něco do sebe, jak říká Radim Flender.

Jsem tvárný pro každého režiséra

„Co režisér řekne, to udělám,“ říká o své poslušnosti Radim Flender. Jak popisuje, je jako herec bez hereckého vzdělání osvobozen od svázání nějakou technikou. Jeho cesta k postavě je vyloženě o jejím pochopení a vcítění se do ní. Co si dokáže představit, to dokáže zahrát.

Muzikant, co odehraje jedenáct hodin v kuse

I když muzikály Radima, zdá se, vcelku pohltily, na svoji muziku nezapomíná. Dál píše a hraje svoje písničky a také rád tvoří videoklipy. Radim je muzikantem, který zvládne odehrát jedenáct hodin v kuse, a ani to ho neodradí. Zdá se, že je rád unaven tím, co ho baví.

Koncert ke kulatinám

Radim Flender bude brzy slavit kulaté narozeniny. Jak jinak než koncertem. V rámci Antré na něj zve i naše diváky a posluchače. „Když mám utratit nějaký peníze za oslavu, tak ať z toho něco lidi taky mají. Přijďte 21. prosince 2024 do Modřanským biografu,“ uzavírá naše setkání před kamerou Radim.

Poslechněte si záznam celého Antré:

záznam streamu: ZDE

Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centrum uměleckých aktivit.

Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a Královéhradecký kraj.

foto: Tomáš Zeman

autor: Lucie Kotěrová