Petr Kult: Hamlety hrát nechci. Dělám autorský divadlo

Mladý herec, autor, moderátor, absolvent Jesliček a Divadelní fakulty AMU v Praze.

záznam streamu: ZDE

Moderátor, který nepřemýšlel o divadle

Petr Kult není z divadelní rodiny a ani se nedá říct, že by se divadlu věnoval od malička. Jeho začátky vystupování před lidmi znamenalo moderování. Svůj první větší projekt – talk show Pod mikroskopem, vytvářel a spolu moderoval se svým kamarádem Vítkem Martincem. „Asi od třinácti let jsem moderoval, protože mě to bavilo,“ říká Petr Kult. „Ale přijde mi to vlastně hrozně odporný. Moderátor je často člověk, který něco řekne, a většina lidí to ani nevnímá. Když nejsem známý člověk jako Mádl, Mareš, kteří staví na své osobnosti, tak nikdo neposlouchá. Moderování talk show je jiné než moderovat ples. Je to divadelní celek, který je jevištní. Diváci se jdou podívat na něco, co organizuješ, na ty hosty.“

Tah k divadlu ale někde evidentně dřímal. Petr Kult se vzdělával na různých kurzech v rámci Umělecké agentury Ambrozia, kde se učil pracovat se slovem a s vystupováním před diváky. Povinné docházení na divadelní představení se školou Petr vnímal opravdu jako povinné. „Ve škole jsme chodili na konzervativní nesmysly, které patnáctiletého kluka vůbec nezajímají. Puberťáci si zaslouží atraktivní divadlo určené pro ně, aby si vytvořili vztah k divadlu. Ne že jdou na tří hodinové představení, na tu klasiku,“ hovoří zažehnutě Petr Kult.

Potom přišla Petrova spolužačka a přivedla ho do Jesliček. „Prostě jsem to šel vyzkoušet a bylo to. Mě to bylo jedno to divadlo. Chtěl jsem to zkusit, a netušil jsem, že se tomu budu věnovat,“ popisuje své, vyloženě divadelní, začátky Petr Kult, host a bývalý žák Josefa Jana Kopeckého. Petr byl v Jesličkách dva roky, a pak si podal přihlášku na DAMU. Přesto že ho bavila třeba architektura, nebo historie, divadlo teda šel zkusit. A evidentně dobře udělal. Po úspěšném absolvování DAMU má půl úvazkové angažmá ve Švandově divadle, a také se věnuje mnoha svým projektům.

Nebavilo by mě být na plno v angažmá a dělat jenom ty klasiky

Ve Švandově divadle si Petr Kult zahrál už jako student, kdy tam se svým ročníkem uváděli Kafkův Proces. V současné době je v divadle na půl úvazku. Můžete ho zde vidět například v roli Kristiána v Cyranovi z Bergeracu. „Ani nechci celý úvazek, abych mohl dělat další věci. Mám dost výhodný manipulační prostor pro své projekty. Třeba Kočovná divadelní družina Ductus Deferens.“ Představuje Petr Kult jednu ze svých stěžejních oblastí, ve které pracuje.

Nová generace české komediantské tradice

Ductus Deferens vzniklo ze zájmu spolužáků z DAMU, vytvářet specifický žánr vycházející z tradice komediálního a groteskního divadla na pozadí současných trendů. S tímto tělesem si Petr také poprvé vyzkoušel svou pozici, jako tvůrce textu. Jeho dílem je Cestopissing – dadaistický scifi skeč, který se věnuje cestování časem. Dle slov Petra Kulta se touto inscenací snaží Ductus Deferens navazovat na českou komediantskou tradici (V+W, Semafor, Sklep aj.), a využívají i inspirace comedií dell´ arte. „Je to taková blbůstka. Ale nakopla mě psát další věci. Nedávno jsem napsal hru o mravencích, a možná to chceme rozpracovat jako muzikál,“ směje se s nadšením Pert Kult.

Nebát se být trapný a dělat chyby

Vedoucím Katedry činoherního herectví na DAMU je pan profesor Jan Burian, se kterým se Petr Kult při svém studiu setkával. Velice rád na to vzpomíná. „Vídávali jsme se s ním na hereckou propedeutiku. Získal jsem možnost si hrát. Dělali jsme cvičení od Michaila Čechova. Je to trochu magie, ale je to dobrý. Vyžádali jsme si, abychom měli poslední semestr propedeutiky víc režijní,“ popisuje něco ze svého studia Petr Kult, a dál hovoří o tom, co mu studium herectví přineslo: „DAMU mě naučila, nebát se být trapný, a nebát se dělat chyby. Jedině tak můžeš poznat svoje hranice. Varianta je, to trapno pěstovat a klišé proměňovat v něco komického. To zkoumáme s kočovnou družinou.“

Merkucio byla vhodná volba, abych nevyletěl ze školy

Petr Kult přiznává, že po prvním ročníku mu hrozilo vyloučení ze studia. „Ono šaškování celou dobu studia nestač. Ale naštěstí jsem při jedněch klausurách dostal roli Merkucia, což je pro mě asi dobrá volba. Je to kombinace humoru a klasického činoherního herectví Shakespeara.“ Na další klausury během studia vzpomíná Petr Kult na, již zmíněný Proces s Vítkem Malotou, Fligni, koks a fachmani pod vedením Ondřeje Vetchého, a jeho největší srdcovkou se stalo Podivuhodné odpoledne dr. Zvonka Burkeho.

V Disku bylo příjemně, jako v Jesličkách

Konec studia na DAMU znamená, nastoupení do Divadla Disk. Petr Kult si na tato prkna stoupl už v druhém ročníku, ale zážitek z toho má silný. „Byl to pro mě stejný pocit, jako když jsem byl v Jesličkách. Byl to významný okamžik a cítil jsem se tam příjemně. Hrál jsem tam teda už od druháku, ale když jsem tam byl poprvé, tak jsem si to moc užíval,“ říká Petr Kult.

Hamlety hrát nechci

Z vyprávění a elánu Petra Kulta je zřejmé, že mu jedno divadlo, jeden žánr, jeden herecký styl zkrátka nestačí. Jeho kariéra a nápady jsou na začátku, takže se jeho, jistě rozrůstající, fun klub má na co těšit. Své výhledy na budoucnost si Petr Kult utváří srdcem: „Já bych chtěl být svobodný. Baví mě inspirace historická, baví mě pracovat s tím, co máme dnes, ale mám rád komiku. Kdybych tohle mohl dělat, a měl bych v tom volnou ruku, tak to bych chtěl. Hamlety hrát nechci. Dělám autorský divadlo, protože chci vědět, proč to dělám. Když přijde režisér a chce to klasické činoherní divadlo, tak mi to nestačí.“

Ať se Petrovi poštěstí autorských počinů co nejvíce. Ať si může užívat radost z práce, z humoru, ze světa.

Poslechněte si záznam celého Antré:

záznam streamu: ZDE

Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centru uměleckých aktivit.

Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.

foto: archiv Petra Kulta

autor: Lucie Kotěrová