Člověk, který přijímá role tak, jak přijdou i když, pokud by to opravdu nebyl jeho šálek kávy, nešel by do ní. Režisérské ambice nemá a moc rád vyslechne režiséra a chce maximálně vyhovět jeho požadavkům. Jaká je jeho osobnost, jak se adaptuje na nové prostředí a mnoho dalšího pro nás zjistil v rozhovoru Josef Jan Kopecký.
No, ono je to prakticky úplně jednoduchý. V roce 2011 jsem se rozváděl a neměl jsem co dělat (smích). No a my máme divadlo tak trochu v rodině a měl jsem Vaška Maixnera, což je můj herecký kolega v Jesličkách a říkám: Vašku, hele, nemohl bych to zkusit v těch Jesličkách? Třeba jo. Tak já řeknu Honzovi Dvořákovi, našemu režisérovi. Přišel jsem na takovou poradu, kde seděla Jana Portyková a Honza Dvořák a Monika Janáková. Položili mi pár otázek, na které jsem nedokázal odpovědět. Dneska si pamatuju, že Monika se mě ptala: zpíváš? Já povídám: prej druhej hlas a ona na to: to mi stačí, děkuji. No a za 14 dní jsem přišel na první zkoušku. Již si nepamatuji si, co to bylo za text. Ale, bylo to moje první představení pod Honzou Dvořákem. Bylo to na Plechárně a hrál jsem tam něco jako starostu a pak ještě jednu postavu. Tam jsme měli zkoušet hekací scénu. Takže první zkouška a hned takovýto kalibr na člověka, který vlastně nikdy nikde nevystupoval. Tak to se mi hodně vrylo do paměti.
Tak když nepočítám dědu, tak můj bratr Pavel se dostal na DAMU. Tenkrát byl vlastně jedním ze zakládajících členů toho novodobého Dejvického divadla pod prof. Krobotem a on vlastně studoval už v jeslích na LDO (literárně dramatický obor). No a pak se tam dostal a pak nás nějak opustil. No, takže já jsem to pochytal možná akorát od něj, když se doma učil texty a tak.
Myslím, že ano. To se zakládalo na konci osmdesátek, ale byly tam takové peripetie, že to rok fungovalo, pak to tuším rok nebylo vůbec, pak se to zase nakoplo. A když Mirek Krobot teda se svým ročníkem vlastně odcházel z DAMU, tak rozjeli Dejvické divadlo tak jak ho dneska známe.
To je hra, kterou jsem si vždycky chtěl zahrát Utišující metoda. Myslím, že je to z blázince, jak přijde kontrola do blázince a doktoři jsou zavření někde ve skříni a provázejí tě ti blázni.
Popravdě řečeno, já jsem si to tenkrát asi několik let moc neuvědomoval. Já jsem byl rád, že jsem na tom jevišti, že mi k tomu někdo něco řekne. Ale určitě mě každý nějak posunul, něco mi dal, ale až později. Někdy před pár lety, když jsem zkusil divadelní konzervatoř, tak až od té doby začínám jakoby sledovat sám sebe. A přemítat o tom, co dělám špatně a co dělám dobře a tak.
Třicet pět.
Něco po čtyřicítce.
Uvažoval jsem o tom, že nastoupím do režijní, ale nakonec jsem to neudělal. Já neumím moc jednat s lidmi, tak já bych tu režijní asi nedal. Přemýšlel jsem o ní, ale zatím ne. Děkuji.
Schůzky nebo semináře jsou jeden víkend, jednou za dva až tři měsíce. Záleží na tom, jak to vychází. Myslím, že to je devětkrát za celé ty dva roky. A je to víkend, sobota až neděle.
Určitě to bylo postupné různými úkoly, které jsme plnili a vlastně byla tam i jakási teorie, co do nás vkládali. Dalo by se říct, že my čtyři roky, co se učí ve škole, musíme zvládnout během těch devíti víkendů. Schůzky jsou v Hradci Králové, na Centru uměleckých aktivit. A jednou za rok, což je v tom prvním ročníku, jsme se sešli v Červeném Kostelci na krajské přehlídce amatérského činoherního a hudebního divadla. Mohli jsme na každé to představení jít, podívat se na něj a pak jsme ho společně rozebrali. Co si o tom kdo myslí, co tam vidí, co by šlo zlepšit a takovéto věci. Čili věc, která ti taky hodně dá, protože mluvíš s těmi lidmi nebo dávají ti tu zpětnou vazbu. Ty informace ti dávají lidé, kteří to divadlo mají na profesionální úrovni, ať už Aleš nebo Lukáš.
Výstupem bylo představení, ve kterém jsme herecká část hráli, a režijní část vždycky režírovala nějakou dvojici a bylo to Pokoj v modrém. Autora si nevzpomenu nebo nepamatuju si, jak se jmenuje, ale je to deset povídek, které na sebe vzájemně navazují. Čili jsou to dialogy, kdy ten jeden přejde do druhého a hraje tam s někým jiným a v posledním díle se sejde s tím prvním zase ten na konci.
Na toto ti nedokážu odpovědět. My jsme se na konci prvního ročníku nebo prvního roku vyfotili, naše fotografie dali režisérům a my jsme dostali jenom informace, kdo bude s kým hrát a kdo je bude režírovat.
Měli jsme jeden nebo dva víkendy. Dost rychlé. Vlastně poslední víkend, kdy se to hrálo v neděli odpoledne, tak když jsme v pátek přijeli, tak jsme neměli připravenou hudbu, kde jaká bude, muselo se domluvit, kdo jakou rekvizitu vezme a odnese. Poměrně náročné to bylo na zapamatování i na to, co všechno člověk musel udělat.
To byl spíš takový polo záskok, protože v půlce co to nazkoušeli, jeden herec nemohl dál pokračovat. Takže jsem převzal za něj na poslední dvě nebo tři představení roli.
Myslíš Oběšence? Oběšenci byla hra o oběšencích, o lidech, kteří jsou odsouzeni na smrt. Bylo to velmi náročné a velmi krásné.
Myslím si, že Monika měla úplně jasnou představu, ale na sto procent to říct nemohu a já jsem se tak jako vezl.
Asi v pohodě. Úplně ti nedokážu odpovědět. Já nevím.
No to jako určitě. Určitě poslouchám, co mi režisér chce. Snažím se to udělat tak, aby on byl spokojený. To jako jo. Pokud má režisér nějaký nápad, nemám s jeho návrhem problém. Ale už se určitě stalo, že jsme v rámci skupiny konzultovali, jestli to opravdu je správné se třeba ožehavému tématu věnovat.
Asi bych o tom uvažoval. To možná pamatuješ, když jsi za mnou přišel, jestli bych nehrál v Gerdě a já jsem ti to odsouhlasil, ale pak mi to došlo, že už je toho na mě moc, protože tenkrát jsme hráli s Monikou a s Honzou Dvořákem a do toho ještě třetí představení a další věci v soukromí. Tak to už nešlo. Z tohoto časového hlediska to poslední dobou hodně probírám, ale zároveň si nedokážu představit, že bych v některých hrách chtěl hrát. Pokud bych se ale v nějaké roli necítil dobře, nešel bych do ní hrát.
Tím, že jsme jezdili už třeba do Červeného Kostelce na přehlídku, tak už víš, že ten prostor z toho našeho malého jesličkovského divadélka musíme hodně nakrokovat. Musíme vědět, kdy vyrazit apod. To z toho nějak vyplynulo ze všech těch letech zkušeností. Tam se ti nestane, že někam přejdeš a začneš mluvit. Ne, tam už musíš mluvit, když jdeš (smích).
Já jsem asi s tím neměl problém, Spíš si myslím, že největší problém byl v těch textech se je jakoby naučit do toho, jak režisérka chtěla. Vlastně jsme to vydali ve chvíli, kdy začala válka na Ukrajině. Tím to bylo autentický.
Já osobně právě přemýšlím nad tím, co říkala Stáňa. To jsou její slova. Takže z mýho pohledu asi úplně ne. Trochu mě to zasáhlo, to určitě jo, ale myslím si, že nejvíc to asi ovlivnilo diváky, ty rozhodně.
Stejné to určitě není. Už jenom proto, že v těch Jeslích lidi vídáš a jsi s nimi v kontaktu. V Jaroměři si myslím, že jsou abonenti a že úplně ne všichni na to jdou, že to chtějí vidět. Naopak v Červeném Kostelci to je asi nejlepší publikum, protože tam chodí místní, kteří tomu divadlu holdují a mají ho rádi a rádi se přijdou podívat na divadlo a cítíš z nich asi to nejlepší.
Teď zkoušíme v Jesličkách Vlastníky.
To je velmi, velmi krásné téma. Jsme na začátku zkoušení, ale i tak to je moc krásný. Jiří Havelka to napsal. Já jsem viděl jenom to filmové zpracování. Já jsem například zpracování divadla Vosto5 neviděl a nikde jinde jsem nebyl. Co se týče jízdy za divadlem, tak to jsem až vlastně od loňského roku začal jezdit na různé přehlídky nebo jednotlivá představení. A k tomu jsem se vlastně dostal díky té konzervatoři, protože jsem poznal lidi ze severovýchodních Čech a až na Vysočinu. Díky tomu jsem poznal skvělé lidi z jiných souborů. A moc se těším, až teď v listopadu pojedu třeba do Ústí.
No, už bych si nyní vybíral, protože například Jaroměř je sice tady kousek. Od domu to mám 15 minut na konec Hradce a patnáct minut do Jaroměře do divadla čili půl hodiny tam, půl hodiny zpátky a když to máš absolvovat třikrát týdně, tak je to hodně moc. Doma máme totiž takový malý hospodářství, pomalu se nám rozrůstá, ten čas je nenahraditelný a je potřeba doma spousta lidí.
Musím říct, že dokud jsi mi dneska nezavolal, tak jsem nad tím vůbec neuvažoval. Vysněnou nemám. Ale jsou věci, které mě třeba zaujaly. Teď se hodně mluví o Garderobiérovi, což je válečné, anglické. To mě jako tak trochu zaujalo.
Nemám je rád. Zkušenosti zatím nemám valné a zatím ne úplně příjemné. Filmový první setkání s kamerou bylo Andělé na kolejích. Tak tam jsem měl svých 12 vteřin slávy celého filmu, kdy mě odvlekli, zastřelili a odtáhli zpátky do vlaku. Pak jsem někde zkoušel v První republice v seriálu. Tam jsem se taky asi těch 12 vteřin za celý ten seriál objevil jako číšník. Vždycky jako rozmazaný flek.
Nezkoušel jsem. Rád bych to zkusil, ale nevím, jestli zrovna můj hlas je ten pravý. I když intonačně možná ano. Ale nemám zpětnou vazbu ani od lidí, že by to šlo nebo nešlo.
Já bych řekl ochotník.
Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centrum uměleckých aktivit.
Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.
foto: Tomáš Zeman
autor: Lucie Hotařová
Souhlasím Tyto stránky používají cookies za účelem lepšího komfortu jejich prohlížení. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním.