Kateřina Fikejzová Prouzová s Markétou v pořadu Antré probrala nejen havlíčkobrodské A-DIVADLO. Tématem byl i její civilní život. Pracuje totiž jako psychiatrická zdravotní sestra. Jaké role má ráda? Proč se stala principálkou? Proč zapojila partnera do chodu divadla? Jak bojovat během covidu s blbou náladou? Poslechněte si záznam na YouTube.
Markéta Adamová se s ADIVADLEM potkala náhodou. Vůbec netušila, že existuje něco jako ochotnické divadlo. „Pořád jsem se věnovala studiu, a kromě kina jsem nic neznala. Když jsem začala pracovat na psychiatrii jako sestra, doneslo se mi, že jeden kolega účinkuje v A-DIVADLE. Divila jsem se, že existuje divadlo, které někdo hraje ve svém volném čase bez vystudovaných škol,“ vzpomíná Markéta Adamová. Po čase přijala pozvání na čtenou zkoušku, zapojila se do souboru jako inspicientka a brzy dostala svou první roli v pohádce. To bylo před deseti lety.
Před dvěma lety se Markéta stala principálkou souboru. Což obnáší hromadu neviditelné práce, která zabere spoustu času. Zkrátka amatérské divadlo není koníček, ale pořádný kůň. K tomu každý ochotník potřebuje podporu těch nejbližších. „My jsme se s partnerem seznámili před osmi lety. Věděl, že účinkuji v Adivadle. Nicméně ty počátky byly takové, že když se zkoušely Dalskabáty, tak jsme se vždycky rozloučili před kulturákem. Potom se začalo hrát a já jsem řekla, pojď nám pomoct naložit scénu. Je mojí velkou oporou, doprovází mě na všechny zkoušky, na textovky i porady. Už se stal osvětlovačem. Pro ochotnické divadlo je vždycky stěžejní podpora partnera, rodiny, podle toho jestli jsi dítě nebo máš partnerský vztah. Bez toho by to nešlo.“ říká srdcařka Markéta.
A jak se připravuje na své role? – Text je základ. Stále ho nosí u sebe a opakuje si ho, v každé volné chvíli. Teď se sice nehraje, ale je potřeba udržet to v hlavě živé. U režisérů má ráda, když jí sice ukážou cestu, jak se s rolí popasovat, ale zároveň jí také nechají volnost, aby si mohla svou postavu vybudovat sama.
Třicetičlenný soubor vyřešil elegantně otázku, zda si říkat amatéři nebo ochotníci. Sami sebe nazývají Adivadelníky. Nevěnují se pouze nastudování her. Jsou především dobrou partou. Pořádají výlety, prvomájovou „líbačku“ nebo vánoční večírek. „Zvláště v této nelehké době je vidět, že soubor drží pohromadě díky přátelství,“ vysvětluje Markéta Adamová. Tento soubor z Vysočiny je letitým členem Volného sdružení východočeských divadelníků (VSVD) a proto také pravidelně jezdí na krajskou postupovou přehlídku do Červeného Kostelce. Samo ADIVADLO je pořadatelem postupové amatérské divadelní přehlídky inscenací pro děti a mládež Dospělí pro radost dětem, spojenou s dětskou výtvarnou a literární soutěží pro žáky mateřských, základních a uměleckých škol. Jako pořadatelé to mají skvěle zvládnuté, festival dětského divadla doslova přetéká do ulic města. A na každém představení je plno. Loňský 29. ročník se bohužel vinou covidu-19 nekonal, i letošní rok je v ohrožení. „Tento typ přehlídky bez dětí v hledišti nemá smysl,“ říká Markéta Adamová s lítostí v hlase.
Ochotníci v Havlíčkově Brodě hrají nepřetržitě už od dob Karla Havlíčka Borovského – 180 let. Konkrétně ADIVADLO vzniklo v roce 1983 a na mapě českého amatérského divadla zanechalo velkou stopu. Je také spojeno s osobností Pavla Dostála. Ten se jako člen lektorského sboru účastnil v roce 1989 legendární přehlídky Frmol, která se konala v dubnu před Sametovou revolucí. Na programu byly inscenace tehdejším režimem označené jako zcela nevhodné. V souboru je hned několik držitelů Zlatého odznaku J. K. Tyla, který je nejvyšším oceněním v amatérském divadle, uděluje se za významný celoživotní přínos ochotnickému divadlu. Zároveň si v Havlíčkově Brodě posledních pět let vychovávají mladou nastupující generaci v podsouboru nazvaném Dinosaurus.
Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centru podpory uměleckých aktivit - Impulsu, Hradec Králové.
foto: Jan Slavíček
autor: Kateřina Fikejzová Prouzová
Souhlasím Tyto stránky používají cookies za účelem lepšího komfortu jejich prohlížení. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním.