Za podpory obce LOvčičtí OCHotníci předělali od roku 2011 kulturní zařízení na divadelní prostor, který dodnes využívají. Celý soubor se neustále posouvá dál a v posledních letech přiváží z přehlídek jedno ocenění za druhým. Jak těžké bylo předělat kulturní dům, jak vnímají postupové přehlídky a jak se vůbec k divadlu dostali sami zástupci LOOCHu? Nejen o tom si s nimi povídal a celým rozhovorem provázel Josef Jan Kopecký
VB: Já myslím, že impulzy byly dva. První byl obnovený prostor, kde se divadlo může hrát, což je kulturně tělovýchovné zařízení v Lovčicích. O to se postarala obec. A druhý výrazný impuls byl v tom, že se do Lovčic z Prahy přistěhovali manželé, kteří měli v Praze taneční školu a kolem sebe v Lovčicích soustředili lidi, kteří měli vztah ke kultuře, k tanci ale i jiným aktivitám. Pak se celkem přirozeně z této komunity vlastně zvyšoval podnět obnovit ochotníky a tak jsem se do toho dostal následně i já. Ale tyto dva impulzy byly na začátku.
PP: Lovčice mají přibližně 680 obyvatel. A co to obnáší? S nadsázkou, mít známé na obci, což je manželka (smích). A mít oporu na obci. Vlastně nám v začátku strašně moc pomohli s tím, že nám prostor jakoby pronajali úplně zdarma a poskytli nám částečně finanční prostředky. Obec povolila, že prostor můžeme používat, že si sál můžeme částečně upravit a samozřejmě po zkoušce vše uklidit a připravit to tak aby mohl přijít další spolek a mít cvičení a další zábavu.
PP: Je tam takový menší prostor a kulisy, které potřebujeme, a jsou většího rozměru, dáváme na dvoře do takové staré garáže. Takže tam ten prostor máme. A do takové velké skříně dáváme samozřejmě nějaká ta světla elektro apod.
PP: Ty si necháváme doma, protože na to už tam prostor není.
VB: Bohužel ne, už se odstěhovali, což je tedy velká škoda. Ten prvotní impuls tam dali a na začátku byli oba i členové souboru. Pomáhali zrovna s kostýmy, protože s tím měli zkušenost ze své činnosti taneční. Je nám to líto, ale už nejsou s námi v souboru.
VB: Já se přistěhoval do Lovčic v roce 2001. Zároveň jsem byl zaměstnán na Základní umělecké škole v Novém Bydžově, kde jsem vyučoval kromě hudby i dramaťák. No a ten nápad ochotnického divadla, ten vyžadoval, aby se toho někdo ujmul i po stránce režijní. Proto manželka kolegy Pavla, paní starostka, do dneška si to, pamatuji, přišla na návštěvu ještě s někým a oslovili mě, jestli bych s tím pomohl. Tak jsem se dostal do toho procesu. Nebyl jsem tedy úplně na začátku, ale v rámci těch impulzů jsem byl osloven a tím vznikla naše spolupráce a tím vznikl náš soubor.
PP: My jsme se teprve dávali trošičku dohromady, začínali jsme si zkoušet základní věci. No ale pak, když už jsme měli režiséra, oslovili jsme ho a on shodou okolností už něco málo připraveného měl. Jen to upravil na těch několik hodně lidí (smích), kteří chtěli hrát. A samozřejmě chtěli hrát cokoliv, i kdyby tam měli hrát strom, který chvilku jen mluví. Musel tedy svou hru upravit pro těch 25 možná 26 lidí.
PP: Plus mínus, ono se to pořád střídá. Tak nějak, někdy přijdou, zase odejdou ale v průměru kolem těch 25 lidí asi.
VB: A všichni aktivní. To znamená, že musíme všechny zaměstnat. Jsme za to rádi, protože to je velká devíza. Původní nápad byl skutečně takový, abychom byli především dobrá parta, takže jsme začínali i tak, že jsme si vyjeli někam na víkend. Tím, že učím dramaťák tak i tou formou té tvořivé dramatiky jsme začali různé etudy a takhle jsme se vlastně spolu sžívali a i divadelně rostli. Já jsem na začátek přinesl lehčí text, abychom začínali komediálně ale i s písničkami, protože jsem původem spíše hudebník než divadelník. Přinesl jsem i nějaké autorské písně do toho a tak vlastně vznikla první hra a podobně jsme pokračovali i dál.
PP: Bylo to velice, velice zajímavé. Hlavně pro nás, protože my co jsme tam všichni byli, tak kromě asi jednoho člověka, který měl už se zpěvem trošičku nějaké zkušenosti, tak jsme byli tak nějak zpěvem nepolíbení. Museli jsme se všechno postupně naučit a doufám, že jsme spoustu diváků díky tomu neodradili (smích). Já doufám, že ne ale nás to strašně baví i když to neumíme, ale strašně nás to baví (smích).
PP: Ne, všechno jsme se všichni pomaličku učili i díky Vladovi, který měl zkušenosti z dramaťáku, takže jsme vlastně byli jeho druhá třída. Učil nás vždy o víkendech o zkouškách. Takže my jsme byli jeho děti a on nám říkal: ne teď musíš jít takhle, teď běž takhle, teď se koukej tam, když se otočíš dozadu tak tě není slyšet, nikdo tě nevidí…. Všechno jsme se učili postupně.
VB: Já bych trošku oponoval. Mezi námi jsou vysloveně venkovští komedianti, kteří to mají v krvi. Myslím si, že jejich první divadelní začátky byly, ne tedy na divadelním jevišti, ale při různých příležitostech, při kterých sami bavili lidi. Měli to v sobě, takže tuhle jakoby divadelní průpravu už v sobě měli. Kolega Pavel také.
PP: Jelikož jsme byli pod hlavičkou Sokola, tak jsme jim vypomáhali s předtančeními na plesech. Samozřejmě tou úsměvnou formou. Částečně i Labutí jezero jsme si zatančili. Bylo to hezké, nás to bavilo. Bylo tam i spousta věcí, které se zařizovaly ještě navíc. Tam jsme se učili i nakoupit si k tomu nějaké věci, připravit si scénu. Například, když jsme udělali akvabely, tak jsme měli jako moře bazén… To bylo také nádherné. Škoda, že už to teď není, protože nyní se lidé věnují spíše těm počítačům, počítačovým hrám, takže už nás moc není. Už se spíše věnujeme jen tomu divadlu.
VB: Je pravda, že jak jsem byl hozený i do té školy, tak dnes ty děti moc nerozumí slovensky, chtěl jsem se češtinu naučit. Skutečně jsem se jí věnoval.
VB: Moje první divadelní zkušenost byla na vysoké škole na pedagogické fakultě v Nitře. Měli jsme zde soubor divadla poezie, tam jsem začínal. To mi tehdy i hodně pomohlo, protože jsem byl velmi introvertní, uzavřený, takže to divadlo mi pomohlo se otevřít. Bylo to divadlo, které bylo spojené i s hudbou. Studoval jsem hudební výchovu a slovenský jazyk. Poté jsem se nechal zaměstnat na základní umělecké škole, což pro mě bylo vysvobození, protože předtím jsem pár let pracoval na základní škole, trochu jsem si tedy vydechl (smích). Moje manželka, vlastně moje bývalá spolužačka z pedagogické fakulty, začala nejdříve učit dramaťák. Když zůstala na rodičovské, tak jsem ji vlastně vystřídal. Musel jsem si samozřejmě doplnit divadelní vzdělání, protože výuka v rámci pedagogické fakulty se tomu vůbec nějak zvlášť nevěnovala. Našel jsem si divadelní dílny a po této lince se mi zadařilo. Byl jsem hozený do vody a je to moc krásné zaměstnání, za které jsem dodnes vděčný. Takže, začal jsem na Slovensku.
VB: Pro mě určitě. Pro mě je to úplně stěžejní, protože právě to propojení hudby s tím divadelním žánrem je vlastně i to něco, co nám dává v souboru takovou vlastní pečeť. Oni jsou za to vděční, lidé z Lovčic. Přizvali jsme si k tomu i v té době nějaké odborníky z hlediska hlasové přípravy a zpěvu. Kolegové jsou velmi otevření studovat, učit se. Že se chtějí dospělí lidé takhle ochotně vzdělávat, je pro mě úžasná zkušenost.
PP: Byl jsem, nevím teda, jestli úplně všechno bylo přes vás (přes Centrum uměleckých aktivit - Cuhak), ale byl jsem na kurzu svícení, pak jsem byl ještě na kurtu scénografie, učili jsme se hýbat, byl to jakoby scénický pohyb a pak jsem tady byl ještě na takovém jednom dni s Davidem Novotným, ale už je to dlouho. Je to dlouho, potřeboval bych to tedy zopakovat všechno.
PP: Určitě, určitě to pomohlo, hlavně ta scénická mluva, pohyb. Ten nám hodně dal, protože když nám režisér říkal: tam nestůj, musíš se nějakým způsobem hýbat, tak většina lidí se hýbala první dvě vteřiny, pak si dala pauzu a sledovala to, co se děje na zbytku jeviště. Tohle už jsme, neříkám, že úplně všichni, absolvovali. Postupně se tak nějak snažíme i těm co tam nebyli, pomaličku předávat.
VB: Oni mě nutí, abychom pracovali (smích). Já jsem pak rád, když si vyjedeme na nějaký ten víkend, tam je i ta práce, ale i posedíme a jsme parta. Myslím si, že je to tak napůl.
PP: No to už ani není pravda, tam jsem ještě měl vlasy (smích). Ne, toto byl nádherný kousek. Pro nás to bylo úplně něco úžasného, nevím jak pro ostatní nebo pro diváky, ale my jsme si to strašně moc uživili. I když jsme věděli, že to není úplně špičkový, ale my jsme si to strašně užívali. Do teďka, když si na to vzpomeneme, tak i do teď si zazpíváme písně z té hry. Musím říct, že tohle byla nádherná doba, jo to bylo nádherný.
PP: To jsme mohli, ano. Hlavní bylo, že jsme od obce dostali povolení udělat malé stavební úpravy. Museli jsme si samozřejmě natahat nějaká lanka, přes která jsme zavěšovali první kulisy, které byly namalované jen na čistě bílém plátně. Byly tam jednoduché konstrukce, aby se mohly otevírat dveře. Vše bylo jen namalované. Nám to bohatě stačilo a postupem času jsme některé věci museli nahrazovat. Museli jsme žádat obec, abychom mohli dělat další úpravy i z hlediska světel. Takže ze začátku jsme začínali asi se čtyřmi, s pěti světli, teď už máme světel daleko víc, ale musím říct, že ty začátky byly opravdu krásné.
PP: To malovala jedna kamarádka z vesnice. Ona se tak nějak prořekla, že něco namalovala a že jí to strašně baví, tak jsme jí hned šoupli do souboru, roztáhli jsme bílé hadry a řekli: tady chceme namalovat chrám, tady chceme namalovat hrad… Pustila se do toho a namalovala to velice krásně.
PP: To nemůžu ani všechno vyjmenovat, to už si všechno nepamatuji (smích). Samozřejmě se postupně nakupovala divadelní světla. V covidové pauze bylo hodně času na to, dát prostředí divadla víc dohromady, tak aby to vypadalo víc jako divadlo. Natahaly se nové kabely, nové zásuvky. Připravily se nové rampy na světla a kulisy… To vše jsme stihli za covidovou dobu. Nyní, postupem času, jak se vše opět pomalu rozjíždí, nakupujeme novější světla, ledková. Ne nic extra špičkového, ale kupujeme nejobyčejnější světla. Už jsme se dostali do stádia, že máme jednu sadu, která je pevně namontovaná přímo na jevišti a druhou sadu světel vozíme s sebou právě na štace.
VB: Nemám dobré podmínky, na to využíváme jiné prostory. V kulturním domě jsou výborné podmínky na představení, na nácvik jsou horší. Když nám to prostorově nevyhovuje, tak se radši se žáky stěhujeme do výtvarky a nějakým způsobem to lepíme. Mít prostor pro souborové věci je problém. Prostory pro práci ve skupinách jsou dostačující, ale pro celý soubor nikoliv.
VB: Je pravda, že ten dramatický text jsem zkoušel i v rámci dramaťáku se středoškoláky.
To znamená, že nějaká základní představa i představa scénografických prvků a tak dále byla. Musím ale říct, že Pavel má jednu velmi dobrou závislost. On je v kulturáku a vymýšlí, co by se tam dalo ještě vylepšit a vyvinulo se to vlastně až do takové podoby že nyní máme sebou nádhernou hliníkovou konstrukci, kterou používáme na světla i na kulisy. Můžeme si to donést i do prostoru, kde není nic, ani světlo, takže všechno si sami připravíme. Já jsem si zkoušel i tu vizuální stránku divadla, jak jsem experimentoval na dramaťáku, tak prvky stínohry, co jsme později v těch posledních dvou inscenacích hodně využili. Pavel byl tak hodný, že tyhle moje nápady pak zrealizoval a to díky té krásné závislosti.
PP: To si myslím, že asi ne. Pokud je to jeviště větší, tak my máme větší rozběh (smích). My si to rozvrhneme, režisér řekne: tohle dej tam, to se posune, to dáme na druhou stranu, to dej sem… a my už se pak jen více rozběhneme (smích). Horší to je, když je to vše menší.
PP: Jo a pak už je teda problém, aby se těch 25 lidí vůbec vystřídalo a propletlo se. Stává se, že jsou i menší jeviště.
VB: Byla to asi společná domluva, že to zkusíme. V souboru je touha posouvat se dál a tak jsme to brali jako příležitost. Připravil jsem je na to, že zazní jistě i kritika, ale konstruktivní kritika. Soubor to přijal. Myslím, že to koneckonců bylo povzbuzující, Je pravda, že s tím posledním představením jsme už nikde zatím nebyli, pak do toho vstoupil Covid a jedno s druhým. Neměli jsme ani teď v plánu se hlásit.
PP: To tak bylo, přihlásili jsme se, ale nakonec se to nekonalo. Když už se to obnovilo, tak jsme se znovu nepřihlásili. Ale v rámci Klicperova divadla v Chlumci jsme vystoupili se Snem noci svatojánské.
PP: Tím, že Chlumec a Lovčice jsou od sebe vzdálené 5 km, je to pro nás vlastně taková slavnost. Hrajeme v krásném prostředí, ve velkém divadle, spoustu lidí. Spousta našich známých tam přijde, takže určitě je to velký rozdíl, než když vyjedeme na soutěžní přehlídku.
VB: Je to hodně velký rozdíl, protože v tom Chlumci by se dalo říct, že spoustu lidí, kteří na nás přijdou, známe. Tam je taková velká nervozita, aby se to všechno povedlo, abychom moc nezapomněli, abychom to nezkrátili. Kdežto třeba v tom Miletíně, tam si plno lidí řekne: no, tady přece o nic nejde, tady nikoho neznám, když něco zapomenu tak to zapomenu…
VB: Myslím, že nemáme ambice soutěživosti v našem souboru.
PP: Pro nás bylo vždy důležité, když jedeme na nějakou přehlídku, tak hlavně aby se to líbilo divákům. V Miletíně jsme dostali zpětnou vazbu od porotců a od souborů. Nebylo to vždy úplně nejlichotivější, ale tak s tím jsme tak nějak počítali. Kdežto u těch diváků, tam prostě musíte ze sebe dát úplně všechno nejlepší, aby to divák vzal. Divák je ještě daleko větší kritik, než jsou porotci.
VB: Ještě jedna věc hraje roli. Byli jsme na soutěži, která se nekonala například v sobotu a pro pracující lidi, hrát například v pátek ale třeba i v neděli večer, je už náročnější. Proto jsme si naplánovali nějaký ten program našich vystoupení, abychom vyhověli divákům, pracujícím i starším. Vím, že i naposledy, jak jsme hráli v Miletíně, bylo to v pátek po práci. To hrálo také svojí roli.
PP: Bylo málo času na přípravu, ti před námi sklízeli, nebyl čas na to se zkoncentrovat, všechno strašně rychle postavit, takže to bylo všechno v poklusu. Kolegové přijeli z práce, sedli do auta, jeli tam, vylezli na jeviště a nějak si to odehráli.
VB: Dostal jsem ten typ od Honzy Filipa, to je vedoucí kantorů, náš bývalý ředitel ZUŠ. Já jsem se do toho zamiloval a myslím si, že pro podmínky venkovského divadla, úplně ideální text.
PP: Je to hezký, ale myslím si, že to není jen to, že by vynikal jen ten jeden člověk. Protože tam jsme hráli všichni, bez těch ostatních by se nedala zahrát ani ta jedna role.
VB: Myslím, že jsem přinesl i vícero možností, nakonec jsme se domluvili na Revizorovi. Myslím, že jsme měli na výběr i Moliera Lakomce, ale nakonec jsme se nějak společně rozhodli pro tuto hru. Vedeme o tom často debaty v souboru, tu dramaturgii nějak skutečně uzpůsobit tomu, aby to nebylo jenom lehce komediální, ale aby to mělo i nějaký přesah. S tím soubor souzní, což jsem rád. U Revizora se nám to podařilo, protože jsme se snažili do toho textu ještě orámovat citáty z Gogola. Je to zarámované takovým zvláštním způsobem. Úvod a závěr z Gogolových textů, což hře dalo další rozměr.
PP: Samozřejmě, vždycky když režisér přišel s nějakým návrhem nové hry, soubor reagoval tak, že: to nedáme, to je strašně těžký, to je strašná kláda tohle nemůžeme dát, kdo se to má učit? Postupem času, jak se do toho dostáváme a při zkouškách se zažije spousta srandy, ať už u textu, pohybu, hlavně že jsme jedna velká parta, tam se to stmelí a režisér zavelí, že už je potřeba zkoušet. Ale musím říct, že i když děláme takový ty srandovní věci, když to vypadá, že třeba ani nezkoušíme nebo nám to nějak moc nesedí ten den, tak vlastně když přijde na tu hru a máme to hrát, tak všichni jako kdyby pocítili, že teď to musí být, teď to musí jít tak, jak to má být správně a bez srandiček.
VB: Jezdíme pravidelně do Daňkovic na Vysočině. Tam se udělá skutečně nejvíc práce. Jednak práce dramaturgické, protože se snažím s nimi novou hru probrat a pak takové té práce tvořivě improvizační, kde nezačínáme s textem, ale začínáme právě improvizovat určité situace, osvojit si charaktery, děj, hlavně to vyznění té hry. Daňkovice jsou pro nás tradičně každý rok velmi důležité.
PP: Toho jsme zkoušeli dlouho jako ostatní hry. Učili jsme se u něho pracovat se světly, stínohru. Tam to tedy bylo o trošičku delší. Než jsme si osvojili stínohru, aby to k něčemu vypadalo, aby to nebyly jen tmavé postavy. Chviličku nám to trvalo, ale nevím, jestli to byl rok, rok a půl.
VB: Zkoušíme pravidelně v neděli večer. Když je potřeba, tak děláme půldenní nebo jednodenní soboty. Většinou ale neděle večer, ne každý týden. Když už se něco chystá, tak už to bývá každý týden nebo do toho dáme i nějaké to celodenní soustředění ale takhle jsme si zvykli na tu neděli večer.
VB: Ten text byl dost upraven, protože tam jsou dějové linie komplikované. Já jsem tam něco vyhodil, takže ten scénář jsem vlastně hodně zjednodušil.
PP: Máme zadní světla zepředu, jakoby zespodu. Většinou je to osvícená bílá plocha, to znamená, že to ještě víc ozáří celé jeviště. Dává to trochu víc světla s modrou, ta je taková hodně výrazná. S tou se musí zase opatrně, aby to nebylo moc. Upravovali jsme několikrát sytost barev, aby to nebylo moc křiklavé. Aby to pro diváky bylo příjemné, a myslím, že se nám to povedlo.
PP: Mě to je asi jedno, já si asi nejdřív popřemýšlím o tom, jak to připravit, jak to osvítit, no a pak vlítnu prostě do té role a začnu se teprve učit text.
VB: Někdy jsem v některých inscenacích i zaskakoval. Myslím, že to bylo v Revizorovi, ale nemám to puzení. Máme živou hudbu já tam hraji, takže od toho klavíru se mi těžce odchází. Sám cítím, že herecky nejsem dostatečně připraven. To co od herců chci, tak bych samozřejmě nedokázal ani zahrát, takže mně je dobře tam, kde jsem.
VB: Za nedlouho jedeme opět do Daňkovic, ale zároveň na mě už kolegové šlapali, že už chtějí něco nového. Vzal jsem tedy text od Šoloma Alejchema Tovje vdává dcery což tedy asi většina lidí zná z přepracování Šumaře na střeše. Díky autorským právům ale i jiným věcem jsem ten text vlastně úplně odložil a vycházel jsem z povídek. Je to v procesu tvorby a už se s tím teď v Daňkovicích budeme zabývat. Plánovaná premiéra je asi na podzim příštího roku.
Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centrum uměleckých aktivit.
Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.
foto: Tomáš Zeman
autor: Lucie Hotařová
Souhlasím Tyto stránky používají cookies za účelem lepšího komfortu jejich prohlížení. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním.