Tím, že mi Dominika (pozn. red.: režisérka souboru Pobertové: Dominika Vondráčková) dala roli, která mi sedla a dala nám zároveň volnou ruku v tom si vymyslet charakter svých postav. Dokonce nám dala vyplnit dotazník přímo k dané postavě, třeba jakou má ráda postava barvu apod., tak se mi to hrálo dobře. Uzpůsobil jsem si jí podle sebe.
Hraji ještě v divadelním souboru TEMNO pod vedením Evči Drábkové, tam jsem poprvé hrál ve hře Šašek nebo politik, dále tancuji v Kouli a první roli jsem měl ve Sněhurce – nová generace, od Davida Drábka.
KDYŽ POROVNÁŠ PRÁCI S TEMNEM – VĚKOVÝ PRŮMĚR JE TU VYŠŠÍ, MAJÍ DLOUHOLETOU ZKUŠENOST A POBERTY – KDE JE VĚKOVÝ PRŮMĚR DALEKO NIŽŠÍ, TŘEBA JEN DO DVAATŘICETI LET A JSOU TU TAKÉ ZAČÍNAJÍCÍ HERCI. JAKÝ VNÍMÁŠ ROZDÍL?
Rozdíl je dost výrazný ve zkouškách. V TEMNU jsou zaběhnuté rituály, téměř hned se zkouší. Zkoušky bývají do dvou hodin hotové. U Pobertů se začíná třeba v jednu, než všichni dorazí, pak teprve začínáme zkoušet, je to vše na pohodu. Zkoušky jsou tedy výrazně delší.
To je podobné. Myslím si, že zkoušíme nějak tří, čtyř měsíců.
Působí to na mě pohodovou atmosférou.
Oni mě oslovili, vlastně jsem takový najatý režisér. Měla jsem to jen režírovat a odejít, ale stalo se nám, že součástí inscenace byla herečka, která měla hrát hlavní roli, ale měla těžkou operaci, po které se bohužel úplně nezotavila. Takže otázkou také bylo, zda zahodit celé tři měsíce soustavné práce nebo, zda bych to mohla zahrát já. S touto prosbou se na mě obrátil celý soubor, takže v té inscenaci také hraji.
Podmínkou bylo, že musí hrát celý soubor, jednou jsem se dívala na nějaké inscenace od Procházky, spočítala jsem si, že to vychází na počet herců, tak jsem to vybrala. Je to lehká komedie. V souboru jsou herci, kteří nehrají tak často, je to pro ně tedy lehčí inscenace, kterou zvládnou.
Asi chtěli někoho, u koho si mysleli, že tomu rozumí.
Se skvělým týmem kameramanů a střihačů natáčím po každém představení s režisérem, případně hercem apod. z každé inscenace krátkou reportáž. Položíme pár otázek, ptáme se na bezprostřední dojmy po představaní.
Výborně. Pořádající soubor je tu velmi vřelý. Všichni se o nás staráte, všichni to tu milujeme.
Ještě mám divadlo pro děti. Jmenuje se Týbrďo divadlo. Jezdíme do škol, školek a hrajeme i na mé domovské scéně v Exilu. Mám dodávku, jsem holka s dodávkou (smích). Dohromady je nás 7 hostujících herců. Máme šest pohádek. Je to činoherní a s loutkami. Každá pohádka je jiná. Máme i pro dvouleté děti, ale máme i pro školy. Pro školy už je to takový malý zeměpis, přírodopis. Pracuji ještě jako dětská sestra na novorozenecké JIP.
Nevím, jestli jako první soubor byl divadelní soubor Jirásek, se kterým jsme hráli činohru Tři v tom. Několikrát jsem tu byl s divadelním souborem TEMNO – Týniště nad Orlicí, které jsem pomáhal zakládat. A hrál jsem tu i s Poberty a jednou jsem hrál s U.F.E.M a byli jsme úžasně oceněni. Dokonce jsme hráli i v Hronově, čehož si nesmírně vážím. U.F.O. existuje stále a jsem jeho členem. Nyní jsme se pustili do hry, kterou režíruji já s Davidem Dernerem. Doufám, že hru Promiňte, budeme moci předvést zde v Červeném Kostelci příští rok.
Ano, jsem na něho pyšný. Hraji tam s nimi, kazíme jim se synem věkový průměr (smích). Přišla za námi Dominika, že napsala hru a jestli bychom jim v tom mohli poradit. No a na konec jsme zjistili, že nám napsala role, takže jsme jejich součástí.
Miluji zde tu atmosféru, ty lidi, kteří se tu objevují. Jsou tu lidé, kteří se celý rok nevidí. Mám ze všech lidí pocit, že si strašně rádi povídáme. Nechápu, proč někteří lidé do Červeného Kostelce nejezdí, když se o nás tak úžasně staráte, vše je perfektně připravené. Já mám dobrý pocit z poroty, která tu je již několik let. Je to styl poroty, který mám rád. Tato porota si uvědomuje, že to amatérští herci dělají na úkor svých rodin a dělají to proto, že je to baví. Porota se snaží poradit, pomoci, ukázat jakým směrem se dát, co by herci mohli zlepšit na projevu a za to moc děkuji.
Mám na starosti vzdělávání amatérských divadelníků a jedna z našich stěžejních akcí je herecká konzervatoř. Jsme zaměřeni na podporu neprofesionálních umělců.
Působí už třetím rokem. První běh je úspěšně za námi, ten končil v březnu. Konzervatoř navazuje na lidové konzervatoře pana profesora Císaře, nechali jsme se tím inspirovat. Jeden běh je na dva roky. Končí to absolventským představením. Součástí konzervatoře je i rozborový seminář na přehlídce v Červeném Kostelci. Účastníci jdou sem k vám a pod vedením lektora rozebírají inscenaci, které shlédli. Mají dva vedoucí lektory. V konzervatoři je 28 účastníků.
Myslím si, že to tak je. Účastníci první konzervatoře jsou tu dnes také a setkávají se tu s těmi novými, má to určitou tradici.
Ano, jsem principálem a režisérem divadla Kolár v Polici nad Metují. Chystám Baladu pro banditu, ale ještě jsme neměli ani jednu zkoušku (smích). Příští rok na festival to snad stihneme.
Já jsem i neuvolněný místostarosta v Polici nad Metují a mám na starosti kulturu, takže skvělá kombinace.
Zvítězil název HROM do Police. HROM = HRy Ochotnických Mistrů do Police.
Je to tím, že když mi před deseti lety bylo šedesát, napsal jsem pro mě a pro Naďu hru, nyní jsme si po deseti letech chtěli opět napsat hru pro radost.
Ano, napsal jsem to nám. Chtěl jsem to Donem Quijotem ukončit, protože už mi je sedmdesát. Začíná to být generační problém.
Velmi dobře, protože Naďa má vynikajícího pamatováka. Když přijde herec, který zná text, je to něco úplně jiného než herec, který se teprve na jevišti text učí.
Dobře, já jsem si to napsal, tak jsem si to alespoň zapamatoval (smích).
Moje žena je výborná, já moc neumím s počítačem, takže to píši ručně, ale v takových pozicích, třeba ráno, když se probudím, nebo ve vaně. Takže Věra přepisuje texty. Je to dobrá duše.
Ano, děláme spolu loutkové činoherní divadlo. Jsou to hospodská divadla. V hospodě je vděčné publikum. Hrajeme mezi nimi a je to na kontakt přímo s divákem. Musíš vědět, že je pobavíš.
Trampské pohádky pro dospělé. Nezříkám se pohádky pro děti, ale vždy mě napadnou nějaké sprosťárny, takže jsou stále jen pro dospělé, ještě jsem na to moc mladý dědeček (smích).
Je to úžasná věc, protože člověk může vidět za čtyři dny umělce z celého kraje. Setkávání lidí je hezké.
Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centrum uměleckých aktivit.
Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.
foto: Ivo Mičkal
autor: Lucie Hotařová
Souhlasím Tyto stránky používají cookies za účelem lepšího komfortu jejich prohlížení. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním.