Barbora Hodonická: kultura je mi blíž, než cokoliv jiného

To co zvládá, nemůže zvládnout nikdo s jednou hlavou. A vše zvládá s úsměvem na tváři. Bára je hnacím motorem festivalu Regiony. Ředitelka kulturní neziskové organizace Kontrapunkt byla hostem streamu Antré, a povídal si s ní Josef Jan Kopecký.

záznam streamu: ZDE

Narozená do kulturního prostředí

Pochází z rodiny, která je velice aktivní v kulturním dění. Pro Báru je tedy zcela přirozené, že divadlo zkrátka patří k životu. Jako rodilá „hradečanda“ sledovala dění okolo sebe, brzy se v něm začala sama angažovat, a výsledky její práce můžeme nyní vidět na akcích, které jsou s městem Hradec Králové neodmyslitelně spjaté: Festival Regiony (Open Air Program), Jazz go to town a také hradecký architektonický manuál Kam? A Walk thru galery/Galerie pochod, což je galerie ve veřejném prostoru.

Na základní škole přičichla k organizování, a už jí to zůstalo

Barbora přiznává, že kultura a divadlo jí je bližší než cokoliv jiného. Poprvé se také veřejně přiznala k tomu, že chodila za školu do divadla. Což je ovšem plnohodnotně strávený čas. Na základní škole
si také Bára poprvé zkusila, jaké to je, organizovat něco, nebo někoho. „Na základce jsme se spolužačkou zorganizovali charitativní koncert, kde účinkovaly školní kapely, nebo jednotlivci. Zkrátka co bylo. To organizování mě bavilo. Takže od té doby, když se něco v okolí mě dělo, byla jsem u toho.“

Barbora Hodonická dále studovala na Gymnáziu Boženy Němcové. Ve svých volných chvílích se od útlého věku věnovala zpěvu, ale na gymnáziu už se dostala i k divadlu. „Ano, hrála jsem francouzské divadlo. Ale já patřím v divadle opravdu dozadu,“ dodává rychle.

Barbora je jistě všestranně schopný člověk. A jako takový měla těžké rozhodování ve chvíli, kdy přemýšlela, čemu se bude věnovat po maturitě. Nakonec zvítězila Divadelní teorie na Masarykově univerzitě v Brně a posléze Divadelní produkce na Difa JAMU. „V uměnovědách jsem byla vždycky doma a nevěděla jsem, do čeho konkrétně se mám pustit. Ale divadlo mě táhlo hodně a organizaci mám asi v sobě – takže produkce.“ Barboru jistě také formovali zkušenosti, které sbírala coby brigádnice a dobrovolnice. Nejprve v Hradci Králové na Malém náměstí č. 4 za barem, ale třeba také jako uvaděčka v Klicperově divadle.

Díky jejím schopnostem a známostem se dostala k práci v Poco a poco animato, tedy v dnešním Kontapunktu.

Divadelňák se během své existence proměňuje, a pořád má kam směřovat

Z pohledu Barbory Hodonické je první, znatelný rozdíl (myšleno rozdíl 20 let vývoje festivalu) v tom, že ze začátku byl festival víc pro ochotnické, neprofesionální soubory. Teď jde převážně
o poloprofesionální nezávislé divadlo. Ale škála programu je daleko širší nejen v divadelní, ale třeba
i v hudební produkci.

Barbora jako produkční festivalu ale vidí velké mezery v nabídce pouličního divadla a venkovních inscenací. „Není tolik souborů, které by se věnovaly výhradně venkovním produkcím. Nedělají plenéry.“ Z působení Barbory Hodonické v kultuře víme, že venkovním akcím napříč obory věnuje hodně energie, a že jim opravdu věří.

Hradec Králové jednou za rok ožije úplně jinak. Bude to tak i dál?

Pro Hradec Králové je „divadelňák“, můžeme to tak říct, akcí roku. A Barbora Hodonická doufá,
že to tak bude pokračovat dál. S odkazem na zakladatele festivalu, kteří udělali obrovský kus práce,
je Barbora ráda, že může se svými kolegy pokračovat. Konkurence festivalů je podle ní veliká,
ale tenhle „náš“ má unikum v bezprostřednosti a v tom, jak město ožije. Významný je také pro komunitu divadelníků v nejrůznějších oborech. Setkání divadelníků profesionálních
a neprofesionálních, činoherních i alternativních na jednom místě. Jde o událost živou a inspirující.

Spojení Divadla Drak, Klicperova divadla a Kontrapunktu – společný cíl: NERUŠIT!

V covidovém roce 2020 to vypadalo, že se festival vůbec neuskuteční. Ale jak se stalo asi v mnoha oborech, organizace spolu začaly více komunikovat a nacházet možnosti spolupráce. Ve spojení Drak, Klicperovo divadlo a Kontrapunkt proběhl festival „Letos jinak“. „Měli jsme společné přesvědčení,
že to nechceme rušit. Připravili jsme několik alternativních verzí, a upravovali jsme je dle situace. Ale nevěděli jsme, co nás čeká, co může přijít. Nakonec to ale bylo povedené. – „Letos to snad proběhne tak, jak má, jak jsme zvyklí, jak to máme rádi,“ přeje si Barbora Hodonická. Poukazuje také na to,
že rozhodně budou kapacitní omezení na vnitřních představeních, ale nejspíš i na venkovních akcích. Realizační tým festivalu se snažil plně poučit z minulého roku, a tak budou jistě schopni zareagovat
na aktuální situaci.

Novinky na festivalu nutné nebo přínosné?

Nechtěnou novinkou budou bezesporu omezení týkající se bezpečnosti všech účastníků festivalu. Produkce festivalu, se sílou a schopnostmi Barbory, je připravena na venkovní produkce, ale jsou připraveny také varianty na ošetření, řekněme volné zábavy mimo oficiální program festivalu. „V Žižkových sadech nebo před Klicperovým divadlem se lidi rádi scházejí. Takže podle aktuálních čísel provedeme opatření, které máme připravené.“ Po loňském roce bude program opět v letním kině Širák. Zahraje zde například kapela Zrní, která zkomponovala hudbu k počítačové hře Hrdina. Ta se bude také živě odehrávat. A Barbora Hodonická dál zve třeba na Buranteatr z Brna, ale také na scénu VSVD v Novém Adalbertinu. Další lákadla nechce Barbora moc prozradit, ale slibuje i zahraniční soubory.

Mezi novinky ohledně festivalu rozhodně patří nový vizuál, celková podoba festivalu. Josef Jan Kopecký se ptá, jak k tomu došlo? „Dostali jsme zpětnou vazbu z ministerstva kultury. Nečitelné bylo například to, že byly dva festivaly a peníze jsme žádali na jeden festival,“ odpovídá Barbora Hodonická. Zpětné vazby ale přicházeli i od samotných návštěvníků. Programy byly na více místech atd. Cílem organizátorů festivalu tedy bylo vymyslet název, který zanechá tradici, ale popíše také to,
o co ve festivalu jde. Že jde o regiony nejen geografické, ale i divadelní, umělecké. „Nová grafika s tím souvisí,“ dál vysvětluje Barbora. „Souvisí to i se snahou spolupracovat ve všech institucích (již zmíněné Drak, Klicperovo divadlo a Kontrapunkt), snahou být jednotní.“

Barbora Hodonická doufá, že spolupráce, které zafungovaly během covidu mezi organizacemi, budou pokračovat dál. Je znát, že v těžkých dobách nese společné snažení ovoce. Jistě to jde i bez těch těžkých podmínek. Těšíme se na další hezké projekty, které bude mít Barbora Hodonická na svědomí.

Poslechněte si záznam celého Antré:

záznam streamu: ZDE

Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centru podpory uměleckých aktivit - Impulsu, Hradec Králové.

Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.

foto: Tomáš Zeman

autor: Lucie Kotěrová